Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Megjegyzés: This feature may not be available in some browsers.
Elavult böngészőt használ. Előfordulhat, hogy nem jeleníti meg megfelelően ezt vagy más webhelyeket. Frissítsen, vagy használjon alternatívát böngésző.
A mohácsi csata vagy mohácsi vész 1526. augusztus 29-én zajlott le a Magyar Királyság és az Oszmán Birodalom hadai között, magyar vereséggel. A Mohács határában megvívott csatát a későbbi történetírásunk úgy emlegette, mint „nemzeti nagylétünk nagy temetőjét”.:koszoru:
betűszó feloldva: Advanced Light Combat Aircraft, magyarul Fejlett Könnyű Harci Repülőgép
a cseh AERO Vodochody repülőgépgyár által kifejlesztett szubszónikus (hangsebesség alatti) sebességű könnyű, harci és kiképző-gyakorló repülőgép. A modell a szintén az AERO Vodochody által gyártott L–29 Delfín és L–39 Albatros kiképző-gyakorló géptípus leváltására lett kifejlesztve a cseh kormány megrendelésére. Az elődöknek számító típusokat jelenleg a világ 25 légierejében találhatjuk meg közel 2900 darabszámmal. A cseh kormány összesen 72 darab L–159 ALCA típusú, a NATO-szabványoknak megfelelő repülőgépre adott megrendelést az ország légiereje számára. A modellek 3 típusban kerültek kifejlesztésre az együléses harci változatban (L–159A), a kétüléses kiképző-oktató változatban (L–159B) valamint a szintén kétüléses, L–159T1 névre keresztelt változat amely alkalmas a pilóták kiképzésére és gyakorlatban tartására, ugyanakkor megőrizte harci potenciálját is. A gyár és a kormány az elődmodellek nagy sikere után jogosan remélte, hogy az új modell hasonló sikereket fog elkönyvelni az export piacon. De az oktató-gyakorló szubszónikus repülőgépek piacán napjainkban uralkodó telítettség és bizonytalanság rányomta a bélyegét ezen modellre is, amit jól példáz az a tény, hogy a mai napig nem sikerült egyetlen darabot sem a külföldi piacon értékesíteniük a rendkívül kedvező ár és a rendkívül jó repülési tulajdonságok ellenére sem. A Cseh Légierő a haderő modernizációja után csak 24 db-ot tartott továbbra is szolgálatban, a többit klimatizált hangárokban lekonzerválták és jelenleg a gyártóval közösen próbálják meg értékesíteni az eredeti, 2003-as 13 millió USD töredékéért.[1]
Galileo Galilei 1610 január 7-én fedezte fel a Jupiter (bolygó) négy legnagyobb holdját, melyek később Galilei-holdak néven lettek ismertek. Ez a felfedezése egy komoly érv volt a Föld központú világgal szemben.